Voor 2025 zijn de RSV4 en Tuono V4 uitgerust met een nieuw Euro5+ motorblok.
Hierdoor genereerd de RSV4 maar liefst 220(!) PK en de nieuwe Tuono 180 PK.
RSV4 1100 (Factory)
Aeropakket uit de MOTO GP
Een van de grootste veranderingen in de 2025 modellen is het Aeropakket wat is gebaseerd op de MotoGP versie van Aprilia. Door deze nieuwe aanpassingen wordt de druk op het voorwiel met 8% vergroot wat de kans op wheelie’s drastisch verlaagd. De luchtweerstand is met 6% verlaagd.
Elektronica
Volgens het persbericht van Aprilia verwerkt het systeem realtime gegevens (snelheid, hellingshoek, versnellingspositie, gashendelpositie, enz.) en gebruikt het algoritmen om te โanticiperenโ op wat er daarna zal gebeuren โ of op zijn minst om de optimale elektronische tussenkomst van de bestuurder te bepalen. De bijbehorende functies: wheeliecontrole, tractiecontrole en YAW controle (Achterwielslip). Het persbericht voegt eraan toe dat de wheelie-controlefunctie โis ontworpen voor circuitsessies en de kenmerken van de rijder leert en het interventieniveau aanpast om optimale prestaties te garanderen.โ Ja, je leest het goed: het โleert de kenmerken van de rijderโ.
Zowel het basismodel (afbeelding hieronder) als de RSV4 Factory (afbeelding hierboven) gebruiken een IMU met zes assen die drie ABS-niveaus bevat en de Aprilia Performance Ride Control (APRC) met:
– Tractiecontrole met acht niveaus die werkt in combinatie met slidecontrol, die op zichzelf kan worden ingesteld op drie niveaus
– Voorspellende wheeliecontrole op drie niveaus
– Instelbare enginebrake drie niveaus
– Rijmodi (drie opties).
– Up&Down quickshifter
Nieuw display
Het 5-inch TFT-display is voorzien van nieuwe graphics en een brandstofniveau-indicator. Verlichte bedieningselementen op de stuurunit zorgen voor wat GT-achtige bruikbaarheid voor wegrijders. Baanrijders โ degenen die echt kunnen profiteren van alle verbeteringen โ zullen blij zijn te horen dat het voorbereiden van de fiets op het circuit eenvoudiger dan ooit is. Richtingaanwijzers die ook dienst doen als achterlicht zijn aan de kentekenplaat bevestigd zodat ze gemakkelijk kunnen worden losgemaakt.
Belangrijkste Specificaties in een Oogopslag
Motor: 1099cc V4
220 PK
125 NM
Chassis: Vernieuwde en lichtere triple clamp
Remmen:
Nieuwe Brembo remklauwen
Aeropakket:
Nieuwe kuipset en minder luchtweerstand en meer voorwieldruk
Display:
Vernieuwd 5″ TFT-Display
Tuono V4 1100 (Factory)
RSV4 1100 (Factory)
Aeropakket uit de MOTO GP
Een van de grootste veranderingen in de 2025 modellen is het Aeropakket wat is gebaseerd op de MotoGP versie van Aprilia. Door deze nieuwe aanpassingen wordt de druk op het voorwiel verhoogd met 8kg bij +- 200 km/h.
Elektronica
Een vernieuwde IMU die met de hellingshoek, versnellingspositie, snelheid, gaskleppositie en meergebruikt om adaptieve functies toe te passen die leren van uw rijgedrag. Belangrijke elementen van het APRC-pakket met rijhulpsystemen zijn traction control met acht interventieniveaus en een slide control-functie. Er is ook wheelie control met drie instellingen en een adaptieve functie om de kenmerken van de rijder te leren kennen. Daarnaast heeft de motor 3 rijmodi en 3 stappen engine brake.
Ook een quickshifter is standaard.
Op de Factory kun je ook kiezen voor een Race Pack met een ingebouwde GPS-module die hand in hand werkt met de instellingen voor traction control en wheelie control, specifiek voor gebruik op het circuit. Hiermee kun je de systemen voorprogrammeren om anders te werken in elke bocht van het circuit.
Er is ook een Suspension Pack dat hetzelfde doet, maar dan voor de instellingen van de รhlins semi-actieve vork en schokbreker.
Belangrijkste Specificaties in een Oogopslag
Motor: 1099cc V4
180 PK
121 NM
Aeropakket:
Nieuwe kuipset en minder luchtweerstand en meer voorwieldruk
Display:
Vernieuwd 5″ TFT-Display