KTM NIEUWS

KTM NIEUWS

December 2022 -

Vernieuwd: KTM 1290 Super Adventure S

Hoogtepunten van de 2023 KTM 1290 SUPER ADVENTURE S

  • Twee gloednieuwe kleurenschema’s met prominent zwart/oranje en grijs in gradaties
  • Verbeterde navigatiemogelijkheden met Turn-by-Turn+ begeleiding en meer rijmogelijkheden
  • Veelzijdige Euro5 V-twin LC8-motorblok met 160 pk en 138 Nm koppel betekent een wereld zonder grenzen
  • Lichtgewicht ChroMo roestvrijstalen frame met een geometrie die het bochtenwerk en de stabiliteit benadrukt
  • Geavanceerde WP semi-actieve vering met hardware en software die elke route soepel maakt
  • Cutting-edge technologie en Bosch 6D-sensor om het gedrag van de motor en de ABS-instellingen te beïnvloeden
  • Ergonomie en bodywork benadrukken controle, maar ook comfort en vertrouwen. Zithoogte bedraagt 849 of 869 mm
  • Een groot aantal geoptimaliseerde reisgerichte functies: verlichte schakelaars, verbeterde voetsteunen, lichtgewicht aluminium jiffy, verstelbaar windscherm, LED-verlichting en simplistische, maar geavanceerde display
  • Standaard adaptieve cruise control
  • Speciale Mitas Terra Force-R-banden voor de KTM 1290 Super Adventure S garanderen de beste grip en langdurige prestaties

Oktober 2022 - 

KTM presenteert 2023 KTM 890 Adventure R

KTM presenteert de 2023-890 Adventure R, een stijlvolle, krachtige wegenduro. De nieuwe versie is duidelijk geïnspireerd op de KTM 450 Rally desert queen, waarvan hij enkele uiterlijke kenmerken en het DNA overneemt.
De nieuwe 890 Adventure R heeft een nieuwe kuip, een nieuwe bovenbouw, een nieuwe brandstoftank en een nieuwe motorbescherming, die allemaal de aerodynamica en ergonomie verbeteren en de wendbaarheid in het ruigste terrein en de bescherming van de rijder vergroten.

Vanuit technisch oogpunt bevestigt de motorfiets zijn solide en toch wendbare chassis dankzij het sterke chroom-molybdeenstalen frame, gecombineerd met de volledig instelbare WP XPLOR-vering. Ook de nieuwe, meer offroad gerichte Mitas Enduro Trail-banden vallen op. Het nieuwe 5-inch tft-kleurenscherm met usb-C-aansluiting en Turn-by-turn Plus-navigatie, waarmee de rijder zijn favoriete bestemming kan selecteren uit de laatst bereikte bestemmingen, springt eruit. Bovendien kan de rijder met een nieuwe oproepfunctie een contact uit de favorietenlijst (die maximaal 10 nummers kan bevatten) bellen, of een van de laatste 10 gebelde nummers kiezen.

Ook het elektronicapakket is verbeterd. De elektronische regeleenheid van de nieuwe generatie ABS kan gebruik maken van de gegevens van de 6D-sensor (die voortdurend informatie verschaft over hellingshoek, snelheid en algemeen gedrag van de motorfiets).
Buiten de gebaande paden kunnen rijders vertrouwen op Offroad ABS als integrale functie van de Offroad-modus of de Rally-modus (optioneel), zonder dat zij Offroad ABS apart hoeven te selecteren.

Tot slot wordt de nieuwe KTM 890 Adventyre R standaard geleverd met de Demo Driving Mode, waarmee rijders tijdens de eerste 1.500 kilometer alle rijmodi en opties kunnen uitproberen en vervolgens kunnen beslissen welk pakket of welke individuele opties ze willen aanschaffen. De motor zal begin 2023 verkrijgbaar zijn bij de officiële KTM-dealers.

KTM trapt in februari 2022 af in het middelzware segment.

De KTM DUKE-serie staat als onbetwiste kampioen in de ring en dankt dit aan zijn indrukwekkende prestaties en ongeëvenaarde, vlijmscherpe handling. Dit model is zeer populair bij rijders die op zoek zijn naar wendbaarheid, kracht en balans.
Motorrijders waarbij oranje bloed door hun aderen stromen, kunnen zich verheugen op de vernieuwde KTM 890 DUKE R.

Met nieuwe kleurstellingen jaagt de THE SUPER SCALPEL naar de troon van het middelzware segment. Daarnaast maakt ook een nieuwe DUKE zijn opwachting: de Grand Prix-geïnspireerde KTM 890 DUKE GP komt het toneel op als een vurige titelverdediger.
Meer info vind je via onze kanalen op onderstaande data:

7 februari
KTM 890 DUKE R - Steel de show met een nieuwe kleurstelling

22 februari
KTM 890 DUKE GP – Omarm de Grand Prix-wereld

 

NIEUW: half fabruari verwacht. KTM 1290 Super Duke R EVO

De KTM 1290 Super Duke R EVO is gebaseerd op de R-versie, maar is opgewaardeerd met nog meer technische voorzieningen. Hij is uitgerust met een semi-actief chassis. Met een druk op de knop kan de ophanging worden gewijzigd van een straat- naar een racecircuit-setup. Er zijn in totaal drie verschillende dempingsmodi beschikbaar: Comfort, Straat en Sport. Bovendien kan de veervoorspanning van de achtervering in 10 stappen worden ingesteld. De instellingen worden gemaakt via het tft-scherm. Als je nog meer instelmogelijkheden wilt, kun je het optionele PRO-pakket bestellen. Het biedt de extra modi Track, Advanced en Auto.​​​Track biedt de hardste afstelling en is bedoeld voor het racecircuit en bijzonder snelle trajecten.

  • Advanced biedt een 8-voudige instelling voor vork- en schokdemping.
  • Auto biedt de meest intelligente dempingsmodus en past zich automatisch aan verschillende rijstijlen aan. In de stad, bijvoorbeeld, biedt hij zachte en comfortabele demping. Bij snel rijden op bergpassen past hij zich harder aan voor een agressievere rijstijl. KTM zegt dat de automatische aanpassingen onmerkbaar zijn.
  • Suspension Pro (inbegrepen in het Pro-pakket) heeft ook invloed op de afstelling van de voorbelasting. De veervoorspanning wordt automatisch aangepast aan het gewicht van de rijder en biedt drie verschillende instellingen.

Auto-Standard biedt een uitgebalanceerde geometrie

  • Auto-Low biedt een ontspannen, minder agressieve en meer comfortabele geometrie met een lage zithoogte.
  • Auto-High biedt een agressieve, wendbare en op de voorwielen gerichte geometrie voor het racecircuit.

Naast de wijzigingen in de geometrie voorkomt Suspension Pro ook dat het voorwiel duikt bij hard remmen, de zogenaamde antiduikfunctie, hoewel deze ook kan worden uitgeschakeld.

Korte slag gas draaigreep
Nieuw is de korte gashendelgreep, die met 7 graden is teruggebracht tot 65 graden. De gasrespons wordt verondersteld nog directer te zijn.

Waarschijnlijk krijgen we deze motorfiets in zeer kleine oplage, dus mocht u interesse hebben wacht dan niet af!

 

01-01-2022 KTM RC 390 en RC125

De KTM RC-modellen vormen al enkele jaren de belangrijkste Supersport-serie van KTM en vullen zodoende het gat van sportmotoren in het KTM-assortiment. Naast een op de Grand Prix geënt design en race georiënteerd chassis zijn ze tevens voorzien van hoogwaardige elektronica. Dit is nooit eerder op Supersport-motoren met een kleinere cilinderinhoud toegepast. Het is duidelijk, de nieuwe generatie RC-modellen scheurt onze fabriek uit met de intentie om te winnen.

De meest opvallende update is de vernieuwde styling, waarvan de basis in de Grand Prix te vinden is: vrijwel elk paneel is onder handen genomen, zijn er racelijnen aangebracht en benadrukken twee nieuwe kleurencombinaties het sportieve karakter van deze Supersport-motoren.

Het design zorgt niet alleen voor een opvallendere uitstraling, maar optimaliseert ook de aerodynamica om tot hogere topsnelheden te komen. Hiervoor is gebruik gemaakt van numerieke stromingsleer.
Het nieuwe design biedt meer bescherming tegen wind en andere weerselementen, te danken aan een verbeterd warmtebeheer. Door een combinatie van verschillende panelen buigt de luchtstroom van de rijder af.

De achterzijde van de KTM RC-modellen zijn zo minimalistisch uitgevoerd voor een agressiever uiterlijk, maar ook om het nieuw ontworpen stalen subframe te laten zien.
Bovendien is er speciale aandacht besteed aan het verbeteren van de algehele ergonomie, wat niet onbelangrijk is op een sportmotor. Om ervoor te zorgen dat de rijder gemakkelijk en soepel kan bewegen, is de knieruimte ergonomisch vormgegeven: zo smal mogelijk maar met een groot contactgebied.

Het bovenste gedeelte van de nieuwe, tweedelige cockpit en voorruit is van gegoten aluminium, terwijl het onderste gedeelte (waarin de koplamp is aangebracht) uit composietmateriaal is vervaardigd. Er is een grotere brandstoftank gemonteerd voor meer gebruiksgemak, meer comfort. Maar nog belangrijker, het vergroot de actieradius van de RC.

De kuipdelen kunnen eenvoudig worden verwijderd, omdat er minder schroeven zijn gebruikt en het bevestigingssysteem vereenvoudigd is. Hierdoor zijn de straatlegale kuipdelen gemakkelijk te vervangen voor een race-kuipset. De belangrijkste vernieuwingen aan de KTM RC-modellen zijn echter onderhuids te vinden.

De KTM RC-modellen voor 2022 zijn namelijk ontwikkeld met het oog op gewichtsbesparing. Zo is met name het chassis een stuk lichter. Nieuwe wielen zorgen voor een gewichtsverlaging van maar liefst 3,4 kilogram ten opzichte van de vorige generatie en het nieuwe ByBre-remsysteem is een indrukwekkende 960 gram lichter. Ook het frame doet een duit in het zakje, waar een gewichtsbesparing van 1,5 kilogram werd behaald.

De vering is eveneens in grote mate herzien, met een aanpasbare upside-down-voorvork en open cartridges van WP APEX. Bij deze voorvork is compressie (30 klikken aan linkerpoot) en rebound (30 klikken aan rechterpoot) af te stellen.

 

27-01-2021 KTM 1290 Super Adventure S

Maak kennis met de geavanceerde evolutie van de KTM ADVENTURE: De 2021 KTM 1290 SUPER ADVENTURE S.

Met het oog op betere rijeigenschappen is het chassis van de KTM 1290 SUPER ADVENTURE S aangepast om de gewichtsverdeling en wendbaarheid te verbeteren. Om een scherpere bochtenervaring te geven, is de stuurkop 15 mm naar achter geschoven en is het voorste deel van de motor verplaatst. Bovendien draagt de langere opengewerkte swingarm bij aan een stabieler gevoel bij acceleratie. Het subframe is aangepast voor een lagere zadelhoogte, zonder daarbij in te leveren op duurzaamheid of gemak.

De rijder wordt beschermd door een nieuwe sleutelloos te vullen brandstoftank van 23 liter en bodyplaten die bijdragen aan de wendbaarheid van de motor. Elke centimeter van het plaatwerk is geanalyseerd om de rijervaring niet te hinderen. Het nieuwe zadel heeft twee niveaus en 20 mm afstelruimte, om extra comfort te bieden bij lange ritten. Ook aanpasbaar zijn de stuurschakelaars, het nieuwe TFT-scherm en het windscherm, dat ontwikkeld is met behulp van windtunneltests en dat 55 mm verstelbaar is. De KTM 1290 SUPER ADVENTURE S presteert mede door de lager gelegen zwaartepunten en de verfijnde gewichtsbalans dan ook uitstekend. Deze motor smeekt erom over langere afstanden ontketend te worden.

Technologie om prestaties te verbeteren
Tijdens een rit krijgt de rijder ondersteuning van de nieuwe generatie elektronische hulpmiddelen, met een minder ingrijpend niveau traction control in de modussen RAIN, STREET, SPORT, OFFROAD en, optioneel, RALLY. Deze laatste modus is bovendien bijgewerkt. Om met zo min mogelijk gedoe in de beste rijgebieden te komen, is de KTM 1290 SUPER ADVENTURE S voor 2021 uitgerust met een innovatief Adaptive Cruise Control-systeem. Dit op radar gebaseerde systeem is ontwikkeld in samenwerking met Bosch en past automatisch de veilige afstand tot opkomend verkeer aan op basis van vijf niveaus, die zijn af te stellen met de vernieuwde stuurschakelaars.

De rijervaring wordt verder verbeterd met het gloednieuwe 7” TFT-scherm, dat is aangesloten op de nieuwe Connectivity Unit voor naadloze koppeling met een smartphone. De grotere dashboardweergave heeft snellere en praktischere menusystemen en fraaie, overzichtelijke infographics om verschillende onderdelen van de motor aan te geven. Onder dit dashboard bevindt zich een opnieuw ontworpen opslagcompartiment met een USB-oplaadpoort. Voor communicatie met het nieuwe beeldscherm is de KTM 1290 SUPER ADVENTURE S voorzien van volledig nieuwe schakelaars aan beide kanten van het stuur. Hiermee wordt een moderne, naadloze gebruikerservaring geboden. Door een nieuwe set knoppen voor snelkoppelingen en favorieten kan de rijder bovendien direct instellingen wijzigen, zonder de aandacht van de weg te halen.

Geavanceerde onderdelen
De gereviseerde en Euro5-erkende V-twin vormt het hart van de KTM 1290 SUPER ADVENTURE S. De indrukwekkende 160 pk en 138 Nm komen nu uit een lichter pakket (-1,6 kg), dankzij een dunnere motorbehuizing en een nieuw oliesysteem. De motor ademt door een vernieuwde tweekoppige uitlaat en schakelt met behulp van een gereviseerd PANKL-versnellingsmechanisme, wat de optionele Quickshifter+ fors verbetert.

Nieuwe zuigers vergroten de betrouwbaarheid en de hele motor wordt beter gekoeld dankzij een nieuw water-/oliesysteem. De twee nieuwe radiateurs werken samen met het vernieuwde plaatwerk om warme lucht weg te voeren van de benen van de rijder. De powerstatus van de motor is compleet met onderhoudsintervallen van 15.000 km en een laag brandstofverbruik.

Verder is de hellingshoekafhankelijke Motorcycle Traction Control voorzien van twee afzonderlijke controllers, één voor wielslippen en een andere voor de leunhoek, elk met eigen data en strategieën. De systemen voor bochten-ABS en offroad-ABS maken deel uit van de nieuwe Bosch Motorcycle Stability Control, maar Motor Slip Regulation is optioneel.

De KTM 1290 SUPER ADVENTURE S rijdt pijlsnel over hobbelige paden dankzij een nieuwe generatie WP APEX-schokdempers met Semi-Active Technology. Deze SAT verbetert de demping door middel van nieuwe kleppen, terwijl de 6D-leunhoeksensor direct signalen naar de unit stuurt voor een goed overzicht van rijdergedrag.

Een van de vernieuwde KTM PowerParts die speciaal zijn ontworpen voor de KTM 1290 SUPER ADVENTURE S, is het Suspension Pro-pakket, dat extra demping biedt voor de vork en schokdemper, evenals automatische preload-afstelling en de optie om Anti Dive in of uit te schakelen. Het aanvullende Rally Pack met de RALLY-rijmodus en de relevante MTC-slipaanpassing, alle onderdelen van de Suspension Pro en Rally Packs en Quickshifter+, Motor Slip Regulation, Hill Hold Control en het adaptieve remlicht maken deel uit van het complete Tech Pack.

KTM 1290 SUPER ADVENTURE S - UITGELICHTE MODELKENMERKEN
// Vernieuwde ergonomie -> nieuwe brandstoftank, lager zadel en nieuwe kunststof elementen
// Aangepast plaatwerk -> korter chassis, nieuw subframe en langere swingarm
// Geoptimaliseerde gewichtsverdeling -> meer wendbaarheid en comfort
// Nieuwe generatie elektronica -> innovatieve ACC en vernieuwde bochten-MTC
// Intuïtiever 7” TFT-scherm -> optimale toegankelijkheid
// Herontworpen stuurschakelaars, verbeterde CCU
// Gereviseerde 1301 cm3 LC8-motor -> 160 pk en 138 Nm
// Nieuwe generatie semi-actieve schokdemping
// Vernieuwde optionele technologie -> Suspension Pro, Rally Pack en Tech Pack

 

23-01-2021 KTM 890 Duke

Vers van het mes! De nieuwste editie van THE SCALPEL staat op het punt om weer een pijnlijke wond te slaan in het populaire middensegment van de naked bike. Gewicht, vermogen, koppel, wendbaarheid, stijl, een ongenaakbare houding en gegarandeerde pret: de KTM 890 DUKE herdefinieert het referentiepunt voor motorrijders en al hun rivalen.

De essentie van deze motorfiets is de compacte, lichte, kloppende bron van al het plezier die zich tussen de twee wielen bevindt. De grotere cilinderinhoud, van 789 cm3 naar 889 cm3, maakt gebruik van een geavanceerdere mapping-logica en pompt er nu 115 pk en 92 Nm uit (10 pk meer en 5 Nm meer koppel dan de KTM 790 DUKE). De met 20% toegenomen rotatiemassa zorgt voor een betere bochtenstabiliteit en een soepelere motorwerking bij lagere toerentallen en een gedeeltelijk open gashendel. Euro5-voorbereid en 4,8l/100 km uit de 14l brandstoftank biedend; de snelheid wordt in balans gehouden door de grote functionaliteit.

07-10-2020 KTM 890 Adventure R (Rally)

De mooiste plekken zijn vaak het moeilijkste te bereiken. Als dat zo is, is de KTM 890 Adventure R de perfecte machine om hier te komen.
Met deze 899cc 2-cilinder Adventure motor leveren wij u een breed pakket voor wie de wereld wilt ontdekken buiten de gebaande paden.

De belangrijkste verbeteringen:
- 90 cc meer motorinhoud
- 10 PK meer vermogen
- 12 NM meer koppel

Klik hier voor meer informatie

 

13-11-2019 3 nieuwe modellen voor KTM op de EICMA 2019!

KTM 1290 Super Duke R 

Nóg slanker, nóg gemener, de vernieuwde KTM 1290 Super Duke R is terug én hoe!

Wat is er nieuw aan dit beest? Meer koppel, een verbeterd chassis en nóg beter WP-Apex vering moeten zorgen voor een ongeëvenaarde rijervaring.
Met een gewicht van slechts 189 kg blijft dit de koning onder de nakeds!

KTM 890 Duke R

De nieuwe KTM 890 Duke heeft ten opzichte van zijn kleinere broer een grotere cilinderinhoud.
Mede hierdoor zorgt dit voor een stijging van het vermogen 122PK en koppel 99nm. Een behoorlijke verbetering!

Direct vallen de nieuwe Brembo remklauwen op, een zichtbare verandering. Verder is de elektronica onder de loep genomen en geperfectioneerd.

KTM 390 Adventure

Licht, wendbaar en veelzijdig.

De A2 versie van KTM's adventure weegt slechts 158 Kg. En heeft met een zadelhoogte van 85.5cm een lekkere ruime zit.
De WP vering is volledig instelbaar. De nieuwe 390 van KTM is bij uitstek geschikt voor het offroad werk! 

01-01-2019 KTM 790 Adventure (R)

KTM onthulde zijn uitgebreidste, innovatiefste en extreemste aanbod ooit toen het bedrijf vijf nieuwe motorfietsen presenteerde op de EICMA-show in Milaan.

Toonaangevend in het assortiment van 2019 zijn de KTM 790 Adventure en KTM 790 Adventure R, waar reikhalzend naar is uitgekeken. “Jullie hebben gesproken, wij hebben geluisterd.” KTM is een bedrijf van en voor motorrijders en deze geheel nieuwe modellen zijn het directe resultaat van terugkoppeling door de klant, gecombineerd met de ervaring en expertise van het merk. Met deze twee machines, die veel meer kunnen dan hun cilinderinhoud misschien doet vermoeden, zet KTM een nieuwe standaard qua vermogen en offroadprestaties in het middenklassesegment van de Travel Enduro.

De KTM 790 Adventure is bestemd voor Travel Enduro-fans van elk ambitie- en vaardigheidsniveau, klaar om overal nieuwe wegen te ontdekken – wat de ondergrond ook mag zijn. De KTM 790 Adventure R is een lichte, wendbare en technisch geavanceerde machine voor avonturiers die zichzelf willen uitdagen en tegelijkertijd uitdagingen op lastig terreinen zoeken. Ze worden beide aangedreven door de 799 cm3 LC8c parallelle tweecilinder – voor het eerst toegepast op de KTM 790 Duke – en de motor is zodanig afgesteld dat het koppel onderin het toerentalbereik lager is om aan de specifieke vereisten van adventure-rijden te voldoen. Het resultaat is een soepele acceleratie, heel veel vermogen en, dankzij de 20-litertank, een actieradius van maar liefst 450 km.

Elk van deze ruige motorfietsen is ontwikkeld door een aantal van de beste adventure-motorrijders ter wereld, in samenwerking met het Red Bull KTM Rally Factory Racing Team, om een vertrouwenwekkend chassis te bieden met een laag zwaartepunt en een rij-ergonomie die geschikt is voor motorrijders van elk formaat en temperament. Een volledige reeks rijhulpsystemen (die via een menu-optie op het stuur gemakkelijk te bedienen en activeren zijn en de berijder informeren via een TFT-kleurenscherm) maakt het voor avonturiers mogelijk om in alle omstandigheden het maximale uit deze machines te halen.

 

01-01-2019 De nieuwe KTM 1290 Super Duke GT

 De radicaalste sporttoermotor voor de lange afstand op de markt haalt het beste uit 'The Beast’ naar boven; het fenomenale motorvermogen, het weggedrag en de racecapaciteiten van de KTM 1290 Super Duke R worden in één machine samengebald die even vrolijk enorme aantallen kilometers vreet als dat ie door lastige bochten scheurt. Hij kan bogen op de 1301 cm3 75° V-twin LC8-motor van de nieuwste generatie, net als zijn krachtige 'R'-broertje trouwens.

Deze nieuwe ontwikkeling van de KTM-techneuten is uitgerust met herziene resonatorkamers, titanium inlaatkleppen en een nieuwe mapping om een ongelooflijke 175 pk en 141 Nm aan koppel te bieden. Kortom: er is altijd genoeg kracht voorhanden, die ook nog minder moeite kost. Samen met het soepelere vermogen bij lagere toerentallen zorgt de toevoeging van de Quickshifter+ voor een koppelingloos en werkelijk ongelooflijk soepel op- en terugschakelen – een voordeel voor zowel berijder als passagier.

 

Let's swap Seats!

Koop eind 2018 een nieuwe KTM en ontvang €1500,- extra inruil voor uw oude motorfiets

De actie geldt op de volgende modellen:

1090 Adventure R 2018

1290 Superadventure R 2018

Bekijk ons aanbod op https://www.niwa.nl/motoren/motoren-nieuw/merk/KTM 

 

KTM: Heer en meester

15-04-2018,

Ruim 90.000 mensen, waarvan liefst 5.500 uit Nederland, brachten hun stem uit in de Europese verkiezing, en wederom werd de KTM 1290 Super Duke GT tot beste motor verkozen.
Ook als we alleen naar Nederland kijken, is de motor de absolute winnaar. Liefst 5.500 MotoPlus-lezers hadden de fiets aan de top van hun lijstje staan. Niet verkeerd, aangezien er uit meer dan 200 motoren, verdeeld over negen categorieën, gekozen kon worden.

Uiteraard pakte de KTM zowel in Nederland als in Europa ook de winst in zijn eigen categorie ‘Toer/Sporttoer’, die categorie werd door alle kiezers, zowel in Nederland als de rest van Europa, ook nog eens aangemerkt als de belangrijkste categorie, wat in de totaalwinst resulteerde.

Niet alleen de KTM Super Duke GT valt in de prijzen

KTM duikt in de verschillende categorieën vaker op als winnaar. Zo is het de Oostenrijkers gelukt naast de Toer/Sporttoer, ook de Allroad/Offroad en Naked Bikes op haar naam te zetten.

De winnaars per categorie:

  • Toer/Sporttoer: KTM 1290 Super Duke GT
  • Allroad/Offroad: KTM 1290 Super Adventure S/R
  • Naked Bikes: KTM 1290 Super Duke
  • 125 cc: KTM 125 Duke

Uiteraard staan alle bovengenoemde motoren bij NIWA Motorservice.

 

KTM 790 Duke 2018

10-11-2017,

KTM heeft op de EICMA de nieuwe 2018 Duke 790 onthuld, het model wat een jaar geleden op dezelfde beurs een jaar geleden als prototype werd getoond. De nieuwe Duke heeft voor het eerst in een KTM een paralleltwin met 799 cc, wat goed is voor 105 PK bij 9000 toeren en 86 NM bij 8000 toeren. KTM geeft een drooggewicht van 169 kilo op, waarbij de 14 liter benzinetank dus nog gevuld moet worden.

Ook deze 790 is (natuurlijk) afgeveerd met componenten van WP. Vooraan zijn dubbele 300 mm remschijven gemonteerd, die door vierzuiger, radiaal gemonteerde remklauwen worden aangegrepen, met bochten-ABS en Supermoto-stand standaard. Ook standaard is het TFT dashboard en de up/down quickshifter, net als de rijmodi, MTC traction control en MSR Motor Slip Regulation. Qua banden is er gekozen voor120/70 ZR 17 en 180/55 ZR 17 met een unieke keuze qua fabrikant: de Supermaxx ST banden komen van Maxxis, ook bekend als CST. Er zal ook een 95 PK-versie komen, die teruggezet kan worden naar 35 Kw voor het A2 rijbewijs. 

Daarnaast heeft KTM ook nog een offroad-conceptversie van deze zelfde 790 laten zien, die voor modeljaar 2019 als KTM 790 Adventure R staat gepland.

Ben jij de eerste KTM 790 DUKE rijder in Nederland? Pre-order je 'Scalpel' nu! En ontvang gratis:
- Graphix Kit: voor een nog scherpere look
- 4 jaar verlengde garantie: KTM Extended Warranty
- Toegang tot de DUKE EXPERIENCE: uniek KTM event

Dit alles voor een prijs van €11.625,- rijklaar!

2017 KTM 125 & 390 DUKE Super Adventure 1290S en R, Adventure 1090 en 1090R

KTM heeft op de EICMA in Milaan & de Intermot in Keulen de nieuwe Duke & Adventure lijn onthuld. Deze bestaat uit 4 nieuwe adventure modellen; de 1290 Super Adventure R, 1090 Adventure R, 1290 Super Adventure S en de KTM 1090 Adventure. De DUKE familie wordt vernieuwd met de nieuwe 125 & 390 DUKE Super Duke 1290 R met een aankondiging van de DUKE 790 in 2018.

De KTM 125 en 390 Duke zijn vernieuwd. Het vakwerkframe heeft nu een bolt-on subframe en een lichtgewicht swingarm achter. De 43 mm voorvorkpoten komen natuurlijk van WP, maar het remsysteem is in samenwerking met Brembo gemaakt en voorzien van een 300mm schijf aan de voorzijde bij de 125, bij de 390 meet deze 320mm.

Het dashboard heeft een kleuren TFT-scherm en ook op deze Dukes is het KTM My Ride multimediasysteem optioneel verkrijgbaar. De koplamp is gesplitst in twee delen en bestaat volledig uit LED net als het achterlicht, de gesplitste koplamp wordt nu een stijlkenmerk voor de hele Duke range. De stalen brandstoftank is vergroot naar 13,4L en ook de rest van de motor is gerestyled, net als het zadel. Verder is de uitlaat nu aan de zijkant geplaatst. De viertakt eencilinder heeft elektronische injectie, dubbele bovenliggende nokkenassen, een 3-weg katalysator en een balans-as en is geschikt voor Euro4. De 125 Duke levert 15 pk terwijl de 390 al 44 pk heeft. Verder heeft de 390 een slipperclutch en Ride by wire gekregen, iets wat op de 125 Duke nog niet beschikbaar is.

Naast deze twee nieuwe eencilinders heeft KTM voor modeljaar 2018 een nieuwe tweecilinder aangekondigd; de 790 Duke. Deze krijgt het nieuwe LC8C staande twin motorblok, waarbij de tweede C staat voor Compact, maar ondanks de bijna gelijke naam gaat het dus om een compleet nieuw motorblok. De 790 Duke krijgt in ieder geval Ride by wire, riding assistance, integrated connectivity en de nieuwste sensoren. Verder is er voor de 790 Duke straks een quickshifter, custom ride modi, gepersonaliseerde traction control en een nieuw design.

Super Duke 1290R

De nieuwe Super Duke R krijgt 177 pk op 195 kilo die bij 9750 tpm beschikbaar komt, dit enorme vermogen wordt voortgebracht uit het vernieuwde LC8 blok. De nieuwe Superduke heeft nieuwe WP 48mm voorpoten, een koplamp die volledig is voorzien van LED en keyless ignition. De koplamp is, net als bij andere Duke modellen, opgesplitst in twee delen, daartussen zit nu een luchtinlaat. Het dashboard is volledig TFT en het optionele KTM My Ride multimediasysteem is ook leverbaar op de nieuwe Super Duke R. Daarnaast zijn er diverse upgrade packs te koop. Het Performance Option Pack bestaat uit motor tractrioncontrol, Quickshifter+ en het My Ride multimediasysteem. Met het Track Option Pack koop je instelbare motor mapping, schakelbare anti-wheelie, MTC slip control en Launch controlMSC (Motor Stabiliteits Controle) net als MTC traction control, een Bosch ABS systeem, de Supermoto mode waardoor je het achterwiel kunt laten blokkeren en drie rijmodi.

De WP vering is voor en achter vernieuwd en stugger gemaakt, wel blijven ze allebei volledig instelbaar.

1290 Super Adventure R
De 1290 Super Adventure R is het topmodel van de Adventure lijn. Deze is voorzien van het LC8 1.301 cc 75° V-twin blok met 160 pk en 140Nm. De 1290 Super Adventure R weegt 216 KG en levert bij 2.500 tpm al 108 Nm koppel. Elektronisch is de motor voorzien van Lean Angle Sensitive Cornering C-ABS, een gecombineerde ABS, wat inhoudt dat de achterrem automatisch bijremt als de voorrem bediend wordt en dat de ABS afhankelijk van de hellingshoek meer of minder wordt toegepast.

Traction Control en diverse rijmodi zijn ook standaard op dit model. Naast de standaard modi Sport, Street, Rain en Off, heeft de Super Adventure ook de Offroad modus. Hierdoor wordt de ABS aan de achterzijde uitgeschakeld, wat voordelen geeft in het offroad rijden. ABS op het voorwiel blijft wel aan, maar in aangepaste vorm voor offroad rijden. Ook de traction control zal anders reageren en kan in de offroad modus 100% wielspin geven.
De 1290 Super Adventure R is standaard voorzien van cruise control, net als keyless start. Het Travel Pack dat standaard geleverd wordt op deze motor omvat naast de Offroad rijmodus, ook de Hill Hold Control (voor het makkelijker wegrijden onder een hellingshoek), Motor Slip Regulation (MSR) en de Quick Shift+ optie om snel te kunnen schakelen.
De instelbare WP vering heeft een veerweg van 220 mm, zowel voor als achter. De upside-down voorvork is voorzien van stijvere veren, terwijl de achterkant een progressieve PDS demper heeft.

Het uiterlijk is wederom ontworpen door Kiska. In het dashboard is een groot scherm geïnstalleerd, waarop je onder andere muziek kunt luisteren en waar je je telefoon mee kunt verbinden. Het zadel is opnieuw ontworpen en bestaat uit één geheel. Er zijn valbeugels gemonteerd in oranje, zodat dit een geheel lijkt met het R Trellis frame. Handkappen maken het gehele plaatje verder af.
De verlichting is volledig voorzien van LED. De wielen zijn tubeless spaakvelgen in 21” voor en 18” achter. Deze zijn standaard voorzien van TPMS (Tyre Pressure Management System) en wegbanden.

1090 Adventure R
De 1090 Adventure R is vrijwel identiek aan zijn grotere broer de 1290 Super Adventure R, maar heeft enkele verschillen. Zo staat deze motor standaard op noppenbanden die op dezelfde tubeless spaakvelgen zitten in 18 en 21”. De vering en het frame zijn hetzelfde, het blok echter niet. Dit model is voorzien van de 1.050 cc 75° V-twin met een maximum vermogen van 125 pk. De motor is voorzien van Ride by Wire en de R versie heeft verder standaard de slipper clutch, multi-mode ABS en traction control. Ook heeft deze R de mogelijkheid tot de Offroad rijmodus waarbij de ABS aan de achterzijde uitgeschakeld wordt en het traction control 100% wielspin toestaat. De 1090 Adventure R is voorzien van een VDO dashboard met dubbele LCD displays met stuurbediening. Het windscherm, het stuur, de hendels en de steps zijn verstelbaar zodat iedereen op deze motor past. Standaard zijn ook de ophangpunten aan de achterzijde voor de KTM koffers.

1290 Super Adventure S
De Super Adventure S is de straatversie van de R. Ook dit model is ontworpen door Kiska en heeft net als de andere modellen 23 liter tankinhoud. Het design van deze vernieuwde motor zie je vooral terug in de luchtinlaten en de tankspoiler. Daarnaast is ook deze Super Adventure volledig voorzien van LED verlichting. In de kuip is een nieuw dashboard geplaatst met een 6,5” full-color TFT scherm. Deze wordt bediend via het stuur, waar een setje verlichte knoppen is geplaatst. Het windscherm is opnieuw ontworpen en nu nog makkelijker te verstellen. Het dashboard heeft verder een waterdicht vakje met usb aansluiting om je telefoon in op te laden. Naast dat de Super Adventure S hetzelfde blok heeft als de Super Adventure R versie, heeft hij ook hetzelfde Assistance package met MSC, MTS en cruise control.

De straatversie is echter voorzien van lichtmetalen wielen in 19 en 17” en de vering is ingekort naar een veerweg van 200 mm. Hierdoor is ook het zwaartepunt verlaagd voor een beter weggedrag. De motor weegt 215 kg. De semi-actieve WP vering is in te stellen in vier modi: Comfort, Street, Sport en Offroad. Dit kan ingesteld worden vanaf het stuur, en zelfs onder het rijden. Als optie is het Travel Pack te bestellen, dat net als bij de Super Adventure R bestaat uit de Hill Hold Control, MSR en de Quick Shift+ opties. Ook zit daar de KTM MY RIDE optie bij in, een handsfree set voor je telefoon waarmee ook muziek te luisteren is.

1090 Adventure
Deze KTM is de lichtste in de Adventure lijn en weegt 205 KG. Hij is voorzien van hetzelfde blok als de 1090 Adventure R met 125 pk en 109Nm koppel en heeft ook dezelfde elektronische snufjes zoals ABS met verschillende modi en traction control. Het Offroad Pack is echter als optie te bestellen, terwijl deze op de R versie standaard is. De veerweg is aan de voorzijde 185 mm en achter 190 mm en is voorzien van 19 en 17” wielen. Ook is er van de 1090 Adventure een 95 pk versie beschikbaar voor de A2 rijbewijshouders. Deze is namelijk terug te tunen naar 48 Pk (35 kW).

MOTOR DEALER MERKEN


VOLG ONS OP FACEBOOK




VIRTUELE RONDLEIDING




MOTOR FINANCIERING





MOTOR VERZEKERING




NIEUWSBRIEF

Blijf op de hoogte van acties en nieuwtjes en meld u aan voor onze nieuwsbrief.

DEALER MERKEN NIWA